Onze modellen

Gedurende Eric Breed zijn carrière als Mercedes-Benz specialist heeft hij zich gespecialiseerd in de modellen waar hij de meeste liefde voor heeft en ook de meeste kennis over bezit. Dit zijn tevens ook de modellen waarvoor u hoofdzakelijk bij ons terecht kunt. Deze kunt u hier met hun geschiedenis en leuke feitjes op chronologische volgorde vinden.

Mercedes-Benz /8 Baureihe W114-W115 (1967-1976)

Met Mercedes-Benz /8 („Strich Acht„) werden naar hun verschijningsjaar, 1968, de W114 en W115 modellen van Mercedes-Benz bedoeld.

De eerste serie, gekenmerkt door o.a. de kleine buitenspiegel en het kleine draaivenster in het voorportier.

De wagens met de 6-cilindermotoren zijn de W114, alle andere varianten de W115. De Strich Acht was naast zijn opvolger, de W123, de enige wagen die de Volkswagen Kever en Volkswagen Golf van de eerste plek kon verdringen met het aantal eerste toelatingen op de weg. Zo was in 1974 de Strich Acht met ruim 140.000 voertuigen de meest verkochte auto in West-Duitsland.

Qua carrosserieontwerp past de Strich Acht uitstekend in de lijn, die Mercedes-Benz halverwege de jaren zestig inzette met de W108 en W109 modellen. Tegelijkertijd is deze auto een waardige opvolger van de W110 „Heckflosse“ Baureihe. De Strich Acht wordt in december 1967 in productie genomen. De officiële lancering vindt echter in 1968 plaats.

Veiligheid speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Strich 8, waarbij het de auto uitgebreid aan ongeval testen wordt blootgesteld. Daarnaast krijgt de nieuwe Mercedes Benz een modern onderstel en worden de sub frames via rubberen ophangingspunten aan de carrosserie bevestigd. Aan de voorzijde bevinden zich dubbele dwars geplaatste draagarmen, die met rotatieassen voor stabiliteit zorgen en de auto erg hard door de bochten kan. Aan de achterzijde monteert Mercedes Benz onder meer een nieuwe schuine achterasconstructie met schuin geplaatste draagarmen, door. Verder krijgen alle varianten schijfremmen rondom.

Mercedes-Benz /8 Coupé

Een verdere innovatie is het gebruik van een elektronisch gestuurd injectie systeem op de topmodellen, de 250CE, 280CE en 280E, van Bosch, de D-Jetronic. Naast deze innovaties was de Strich Acht met veel meer opties dan zijn voorganger leverbaar, o.a.: elektrische ramen, airconditioning, elektrisch schuifdak, lichtmetalen velgen, metallic lak, hoofdsteunen,

De tweede serie, nog veiliger dan de eerste.

centrale vergrendeling, enz. enz.. Het topmodel 280E met alle opties kostte zo’n 40.000 DM in 1972, wat nu zo’n 70.000 euro zal zijn. Tevens was de Strich Acht het eerste Mercedes-Benz model dat in de V.S. goed verkocht werd. Met de vele varianten die dit model kende ligt het productieaantal boven de 2 miljoen en is tegenwoordig ondanks de hoge productieaantallen een zeldzame en rasechte klassieker geworden.

Interieur zoals de tweede serie deze kende

Mercedes-Benz Baureihe W107 (1970-1989)

Officieel bekend als de R107, voor de roadster (SL), en C107 (SLC), voor de coupémodellen, werd de W107 Baureihe geproduceerd van 1970 tot 1989 en is daarmee naast de G-Serie de langst geproduceerde Mercedes-Benz Baureihe ooit. De productie startte in november 1970 en verving daarmee de W113 „Pagode“ Baureihe. In april 1971 werd de W107 Baureihe officeel gelanceerd.

De W107 SL en SLC

In de beginfase waren alleen de 350SL en 350SLC leverbaar en vanaf 1973 werd de reeds in de Verenigde Staten leverbare 450 SL(C) ook in Europa beschikbaar. De SL modellen werden geleverd met een linnen dak of met een extra afneembaar stalen dak als optie. In principe was er plek voor 2 personen, maar als optie waren de zogenoemde Notsitzen leverbaar die achter de twee voorstoelen ruimte boden voor twee kinderen.

Het klassieke interieur, dat alleen de eerste W107’s kende. Te zien aan o.a. het unieke stuur met de zogeheten „Klaviertasten

De SLC, daarentegen, was in zijn geheel 36 cm langer en bood 4 volwaardige zitplaatsen. Vanwege vele productiejaren kende de W107 veel verschillende motoren: zoals o.a. met de welbekende M110 motor uitgeruste in 1974 geïntroduceerde 280 SL(C), die werd geïntroduceerd in verband met de oliecrisis van 1973 en dus een zuinigere oplossing bood. Of de sportieve 500SL(C), die als enige W107 model standaard werd geleverd met een kleine spoiler en lichtmetalen velgen. Als allerlaatste kwam in 1985 op de Amerikaanse, Australische en Japanse markt de 560 SL, die een ruime 227 pk leverde en de concurrentie aanging met de Amerikaanse tegenhangers. De SLC werd in 1981 vervangen door de W126 SEC modellen, de SL hield het uit tot 1989, omdat de R129 volledig werd afgekeurd door de Raad van Bestuur en vanaf de basis opnieuw ontwikkeld moest worden.

De W107 SL met open dak, linnen dak en het afneembare stalen dak.

Op deze wijze kreeg de SL dus acht extra jaren dan de SLC, waarna deze uiteindelijk toch werd opgevolgd door de R129 in 1989. In totaal zijn er 237.287 exemplaren geproduceerd en zou de W107 de basis leggen voor de vele kenmerken in veiligheid en uiterlijk die we terug zouden zien diverse Mercedes-Benz modellen en met name het ontwerp van de W116 heeft veel geleend van de W107, wat ook goed te zien is. Vanaf 1980 was o.a. ABS en een airbag voor de bestuurder leverbaar.

Nog altijd even fotogeniek

 

De SLC kende grote rallysuccessen in o.a. de „Vuelta a la Americana Sud“, een 30.000 km lange rally door Zuid-Amerika van 17 augustus tot 24 september 1978. De 450 SLC sleepte de eerste, tweede en vierde plek binnen. De derde en vijfde plek waren voor de W123 280E.

Het simpele en klassieke uiterlijk, zoals uitgedacht door het Hoofd Design, Friedrich Geiger, maakt de W107 bijna een tijdloos model en hij is overal terug te vinden in films en series als een fotogenieke figurant, zoals in o.a. de populaire soap Dallas.

De Amerikaanse R107 uit Dallas, zoals te zien is aan de koplampen en bumper.

Het Europese model wordt hier de mooiste variant gevonden en is, omdat 60% van de geproduceerde W107’s naar de Verenigde Staten is geëxporteerd, in goede staat een zeldzaamheid aan het worden, wat soms voor buitensporige prijzen zorgt en een grote handel in Europese bumpers en koplampen om de minder mooi gevonden Amerikaanse broeders te kunnen ombouwen, ditgeen maakt het vinden van een onverprutste W107 een steeds moeilijkere opgave en dit model in originele staat een terechte waardevolle klassieker.

Meer modellen volgen