Op 21 september 2024 was de Mercedes-Benz S-Klasse club Nederland bij ons in Schagen te gast voor een technische dag. Het doel van een technische dag is om meer te leren over de techniek van de auto waarmee u rijdt en veel voorkomende gebreken aan het licht te brengen. Vertegenwoordigd waren de S-Klasses van de jaren 60 t/m de jaren 90.

Hoe verliep de dag?

Na diverse vragen van clubleden te hebben beantwoord, zijn enkele auto’s op de brug geweest voor een inspectie. De inspecties hebben wederom bewezen, waarom het belangrijk is uw auto met enige regelmaat door het kritische oog van een Mercedes-Benz Klassiekerspecialist te laten bekijken. De eigenaren waren zich grotendeels niet bewust van de gebreken die werden geconstateerd, die in een enkel geval vrij ernstig waren.

Brandstofsysteem van uw Mercedes-Benz klassieker

Bij een W126 420SE werd bij het naar binnen rijden van de wagen al geconstateerd dat er een sterke benzinelucht rondom de auto hing. Na een snelle inspectie bleek dat er lekkage was bij het brandstofpomppakket aan de achterzijde onder de auto. Er is uitleg gegeven over het brandstofsysteem en waarom het van belang is de brandstofpomp en drukaccumulator, zo ook alle slangen en slangenklemmen te inspecteren. In de meeste gevallen zijn de slangen uitgehard en versleten en dienen deze al dan niet preventief vervangen te worden. Uitgedroogde slangen of verroeste slangenklemmen kunnen het van het ene op het andere moment begeven en tot lekkage leiden. Een gevaarlijke situatie! In dit geval was er al een kleine brandstoflekkage afkomstig van de brandstofpomp. De auto startte ook warm na enige stilstand slecht. In dat geval kan het zijn dat bijvoorbeeld de drukaccumulator defect is. Het advies is in dit geval dan ook om onmiddellijk het brandstofpomppakket te laten reviseren. Zorg ervoor dat u het brandstofpomppakket van uw Mercedes-Benz klassieker op en top in orde houdt en voorkom ellende!

Elektronische componenten KE-Jetronic

Na een vraag over een 300SE W126 die volgens de eigenaar stationair te hard liep is er uitleg gegeven over de elektronische componenten van de KE-Jetronic en is het taktsignaal bekeken met speciale testapparatuur. Dit signaal wordt door de waardes van de Lambdasensor aangestuurd. Op deze manier is het mogelijk de motorafstelling te zien en tegelijkertijd eventuele fouten in het systeem te kunnen uitlezen, alhoewel dit niet altijd een garantie voor de juiste diagnose is. In het geval van de 300SE was er wat bijzonders aan de hand, namelijk dat de auto niet van een katalysator voorzien was waardoor de motorafstelling niet op deze manier uit te lezen was. Er werden geen fouten geconstateerd en de motor bleek op een voorgeschreven toerental stationair te lopen.

Ophanging en rubbers

Bij meerdere modellen die aan bod zijn gekomen op deze dag werden gebreken aan de ophanging geconstateerd. We zijn veel gescheurde en kapotte kogelhoezen tegengekomen. Van fuseekogels tot aan stabilisatorstangetjes. Ook is er aan de hand van een voorbeeld aan bod gekomen hoe overmatige olielekkage kan leiden tot het opzwellen en oplossen van draagarmrubbers. Ook hier is het van belang met reguliere intervallen ook de wielophanging en stuurinrichting te controleren om de beste wegligging voor uw Mercedes-Benz klassieker te garanderen.

Controleer ook zelf

Er zijn eenvoudige controles die u zelf met enige regelmaat kunt uitvoeren. Kies een vast moment uit, bijvoorbeeld voor elke (grote) rit en neem een momentje om enkele zaken te controleren die een veilige werking van uw Mercedes-Benz klassieker garanderen. Denk dan aan bandenspanning en verlichting, maar met name ook aan vloeistofniveau’s van motor- en automaatolie, zoals ook remvloeistof en koelmiddel. Ook op deze dag moest er weer rijkelijk remvloeistof bijgevuld worden. Waarschuwingslampjes zitten niet voor niets in uw auto! Vergeet tevens niet dat bij handgeschakelde auto’s het koppelingssysteem het vloeistofreservoir met het remsysteem deelt. Verder is er gesproken over verversingsintervallen van diverse vloeistoffen.

Conclusie

De technische dag was een stralend mooie nazomerdag waar in een gezellige sfeer diverse aspecten van Mercedes-Benz klassiekers aan het bod zijn gekomen. De dag liet wederom zien waarom het belangrijk is dat u ook als eigenaar over een zekere technische basiskennis van uw Mercedes-Benz klassieker beschikt. Kwaliteit is geen toeval en goed onderhoud is belangrijk om nog vele probleemloze jaren van uw Mercedes-Benz klassieker te mogen genieten.